Hoe verstuur ik een factuur?

Het versturen van facturen is verplicht als je diensten levert aan ondernemers. Lever je aan particulieren, dan is het het versturen van een factuur meestal niet verplicht, maar wel verstandig.

Deze facturen mag je zelf maken in Word, Google Docs, of elk ander pakket. Je kunt dan ook je eigen huisstijl kiezen. Je mag facturen versturen via e-mail als de ontvanger daar geen bezwaar tegen heeft. Verstuur de factuur dan als pdf-bestand. Bewaar het bestand ook op je computer in een speciale map voor verstuurde facturen en in de cloud (OneDrive, Google Drive, etc). Zo kun je de facturen altijd op meerdere plekken terugvinden. Je moet de facturen minstens 7 jaren bewaren.

De facturen moeten voldoen aan een aantal eisen. Vermeld op de factuur altijd:

  • het factuurnummer (opvolgend)
  • je naam en adres
  • je KVK-nummer
  • je btw-nummer
  • de factuurdatum
  • de naam en het adres van je afnemer
  • welke goederen of diensten je hebt geleverd en hoeveel
  • de datum of periode die de factuur betreft
  • het verschuldigde bedrag exclusief btw
  • het btw-tarief en het btw-bedrag

In FREEBOOQ hoef je alleen de basisgegevens van de factuur over te nemen. In sommige gevallen is een eenvoudigere factuur toegestaan. Lees meer op de website van de KvK.