Boekhouding voorbereiden

Inhoud

We helpen je graag met het opzetten van je administratie. Want om te werken met FREEBOOQ is het handig om een paar dingen van te voren te regelen. Dan heb je het minste werk aan je boekhouding.

  1. Neem voor je onderneming een aparte betaalrekening en spaarrekening. De transacties van je betaalrekening kun je importeren in FREEBOOQ. >> Heb ik een aparte bankrekening nodig?
  2. Maak je facturen zelf met een Office-pakket zoals Word of Google Docs. Verstuur ze daarna via e-mail als pdf- bestand en sla ze ook op op je computer of in de cloud. In FREEBOOQ hoef je alleen de basisgegevens van je verstuurde facturen op te nemen. >> Hoe verstuur ik een factuur?
  3. Betaal zoveel mogelijk via je zakelijke bankrekening. Heb je toch uitgaven gedaan via je privé rekening, creditcard of contant? Dan kun je die bedragen handmatig invoeren in FREEBOOQ. >> Kan ik contante uitgaven aftrekken?
  4. Ontvangen facturen en bonnetjes bewaar je per kalenderjaar in een map. Je mag ze ook scannen/fotograferen en opslaan op je computer en in de cloud. De gegevens van de ontvangen facturen en bonnetjes hoef je niet te boeken in FREEBOOQ als je die meteen via de bank hebt betaald. >> Hoe verwerk ik ontvangen facturen?
  5. In FREEBOOQ kun je ook je zakelijke kilometers administreren die je hebt gereden met je eigen auto. FREEBOOQ berekent automatisch de kostenaftrek en de btw-teruggaaf. Je moet wel zelf bijhouden hoeveel kilometers je auto in totaal heeft gereden in een jaar. Registreer daarom je kilometerstand bij begin van het kalenderjaar (of bij de start van je onderneming). Maak bijvoorbeeld een foto.
  6. Voor de ondernemersaftrek in de inkomstenbelasting wil de Belastingdienst dat je aannemelijk maakt dat je meer dan 1.225 uren hebt gewerkt in je onderneming. Voor het bijhouden van je uren kun je diverse apps vinden voor je mobiele telefoon. Ook handig als je uren wilt bijhouden voor het versturen van facturen.